Home Jäätynyt olkapää

Jäätynyt olkapää

Jäätynyt olkapää KIVUNHOITOKORTTI

frozen shoulder, olkanivelen adhesiivinen kapsuliitti

- tylppä jomottava särky olkapäässä
- olkapään  liikelaajuus merkittävästi rajoittunut kovan kivun vuoksi

- käden vieminen selän taakse kivuliasta (rintaliivien laitto selän takana kiinni mahdotonta)
- kipu tuntuu tylppänä jomottavana levossa päivällä ja öisin

- Häiritsee yöunia, vaatii jatkuvasti nukkumisasentojen muuttamista.
- olkapään käyttö käy pikku hiljaa aina vain kivuliaammaksi (1kk-9kk)
- pahimman vaiheen jälkeen kivut vähenevät pikku hiljaa ja liikelaajuus paranee

Olkanivelkapseli kutistuu ja tulehtuu. Syntysyy tuntematon, mutta esim. käden käytön vähäisyys esim. kaatumisen jälkeen tulevan kivun vuoksi näyttäisi olevan yhteydessä ongelmaan (kudosvaurio). Pääsääntöisesti yli 50-vuotiaitten ongelma. Jäätynyt olkapää naisilla useammin kuin miehillä. Ongelma on pitkäaikainen, kestää jopa 2 vuotta.

Kipeytymisvaiheessa paras hoito on kylmähaude ja kipulääkitys. Kipeytymisvaiheessa olkavarren lihakset jäykistyvät jatkuvasta jännittämisestä ja ne tarvitsevat palauttavaa lihaskäsittelyä paranemisvaiheessa yhdistettynä venyttelyyn ja muihin harjoitteisiin. Olkapään liikelaajuutta pystytään merkittävästi parantamaan oikea-aikaisella hoidolla. Potilaan omatoiminen harjoittelu välttämätöntä liikelaajuuden palauttamiseksi normaaliksi. Olkanivelen manipulaatio/narkoosimanipulaatio joskus tarpeen. Jos manipulaatio tehdään liian aikaisin (tulehtumisvaiheessa) niin se ei auta, vaan nivelkapseli kutistuu uudelleen.

30-45 min hoito 2 kertaa viikossa, 3-8 hoitokertaa, harvoin enemmän. Hoidon vaikutus näkyy jo ensimmäisten hoitokertojen jälkeen.

Hoito-ohjelma nopeuttaa ja parantaa merkittävästi olkanivelen liikelaajuutta sekä poistaa kipujakson tuomat lihasjännitykset.

Keskushermosto-, kipu- ja tulehduskipulääkitys: Perustuu keskushermoston osittaiseen lamauttamiseen (terävin kipu ei tunnu), ei poista oireiden syytä. Soveltuu tilapäiseen lyhyeen käyttöön ja mahdollisen tulehduksen hoitamiseen, kun samanaikaisesti käynnistetään kivun lähteen poistava monipuolinen lihaskäsittely sekä yksityiskohtainen venyttely. Keskushermostolääkkeiden pitkäaikainen käyttö aiheuttaa riippuvuutta.

Sähköhoito: Lisää hetkellisesti verenkiertoa ja aineenvaihduntaa, mutta ei poista oireiden syytä, ts. ei palauta pinnallisia ja syviä lihaksia normaaliin tilaan. Jollakin potilailla myönteistä vaikutusta kivunviestintään.

Kylmähoito: Poistaa hetkellisesti kivuntunteen ja helpottaa tulehdusta, mutta ei poista oireiden syytä, ts. ei palauta pinnallisia ja syviä lihaksia normaaliin tilaan.