Home Jännitysniska

Jännitysniska ”tension neck”

- niska-hartia seudun jomotus
- niskan jäykkyys
- niskan lihaksissa kipeitä juosteita
- päänsärky
- huimaus
- puutumisia käsien alueella
- kivut pahenevat päivän loppua kohden

Niskan ja hartioiden pitkään jatkunut staattinen jännitys, joka ei pahentuessaan enää levossa yön aikana poistu. Lihasten aineenvaihdunta ei toimi ja ne eivät saa happea ja ravinteita riittävästi ja väsyvät sen vuoksi nopeasti. Hetkellisesti jumppa auttaa, mutta tylppä jomottava särky palaa nopeasti takaisin. Usein tässä ongelmassa kaula- ja rintarangan alueella ryhtivirheitä, jotka vaativat lihaskäsittelyn jälkeistä mobilisaatiohoitoa.

Niska ja hartia lihasten monipuolinen hieronta eri tekniikoin, sekä tarvittaessa mobilisaatiohoito. Tämän jälkeen lihaskuntoharjoittelu  ja venyttely kuuluu olennaisena osana kuntoutukseen.

Syvälihashieronta on keskeinen hoitomuoto. Hoitoa tukevat mobilisaatio, triggerpistekäsittely, lihaskalvohieronta ja lihaksien venytyshoito.

45 min hoito 1-2 viikon välein, 3-8 hoitokertaa, harvoin enemmän. Hoidon vaikutus näkyy jo ensimmäisen hoitokerran jälkeen.

Hoito-ohjelma poistaa lihaksista johtuvat niskakivut lähes kaikissa tapauksissa. Lihaskudos palaa entiselleen ja liikelaajuus normalisoituu. Ohjelma ehkäisee myös lihasten tukkoisuuden aiheuttamaa liikerajoitusta ja huimauksen tunnetta.

Lihasrelaksantti-, kipu- ja tulehduskipulääkitys: ei poista oireiden syytä. Soveltuu tilapäiseen lyhyeen käyttöön ja mahdollisen tulehduksen hoitamiseen, kun samanaikaisesti käynnistetään kivun lähteen poistava lihaskäsittely.

Sähköhoito: Lisää hetkellisesti verenkiertoa ja aineenvaihduntaa, mutta ei poista oireiden syytä, ts. ei palauta pinnallisia ja syviä lihaksia normaaliin tilaan, eikä lisää lihaspituutta normaaliksi. Joillakin potilailla myönteistä vaikutusta kivunviestintään.

Kylmähoito: Poistaa hetkellisesti kivuntunteen ja helpottaa tulehdusta, mutta ei poista oireiden syytä, ts. ei palauta pinnallisia ja syviä lihaksia normaaliin tilaan, eikä lisää lihaspituutta normaaliksi.

Muiden niska- ja hartiaseudun kipujen hoitokortit
Niskakipu. Tos-oireyhtymä. Jännistyniska. Hartiakipu, Olkapäänkipu. Ahdas olkapää. Jäätynyt olkapää.