Home Jalkasärky

Jalkasärky

jalkasärky KIVUNHOITOKORTTI

jalkasäryt, reiden ja säären ulkosivu, triggerkivut

- tylppä jomottava särky pakarassa, reiden tai säären ulkosivulla
- kipu pakarassa tai jalan ulkosivulla aina reidestä jalkaterään saakka
- istumasta ylösnousu usein kivulias (S-I nivelen ja pakaralihaksien ongelma)
- kipu tuntuu tylppänä jomottavana levossa
- kipeällä puolella yhdellä jalalla seisominen on yleensä kivuliasta
- lonkan yliojennus vaikeaa

- Häiritsee yöunia, vaatii erityisiä nukkuma-asentoja
- vatsamakuulla ei pysty kunnolla kohottamaan jalkaa suorana ylös
- alaselän sivulle, eteen ja taakse taivutukset eivät aiheuta kipua jalkaan.

Huom. jos kipujen taustalla on lonkkanivelen kuluma, niin lonkan sisä- ja ulkokierto hyvin kivuliaita. Tällöin kivut ovat aina nivustaipeen puolella, ei pakarassa tai lonkan ulkosivulla. Kuluma aiheuttaa myös etureiteen ja polveen säteileviä kipuja.

Jos syynä on välilevyn pullistuma eli diskus prolapsi, niin jalassa tuntuu kansanomaisesti ilmaistuna kuin sen sisällä olisi ”vaijeri tiukalla” ja yskiminen ja aivastaminen yleensä sattuu. Jalan selin makuulla suorana ylös nostaminen on potilaalle kivuliasta. Triggerkipu potilaalla jalan suorana ylös nosto, yskiminen ja aivastaminen eivät aiheuta kipua.

Pienen pakaralihaksen, keskimmäisen pakaralihaksen, ulomman reisilihaksen ja säären etuosan lihaksien kovettumat ja triggerit aiheuttavat oireissa mainituille alueille tylppää jomottavaa särkyä. Lihakset tukkoisuuden vuoksi heikkovoimaiset ja ne eivät saa happea ja ravinteita riittävästi ja väsyvät sen vuoksi nopeasti. Lihaksissa olevat kuona-ainekertymät aiheuttavat levossa tulevan säryn ja tällä selittyy myös se että osalla liikkuminen on vaivatonta ja särky alkaa levossa kun aineenvaihdunta ja verenkierto vähenee.

Lihaskudokset palautetaan monipuolisilla hierontatekniikoilla ja yksityiskohtaisilla venytyksillä entiseen tilaan, jolloin lonkkanivelen, polven ja nilkan liikkumatila normalisoituu, leposäryt katoavat, jalalla varaaminen kivutonta ja lihasvoimat palaavat.

Syvälihashieronta on keskeinen hoitomuoto. Hoitoa tukevat trigger- ja lihaskalvohieronta sekä nivelkapselin ja lihaksien venytyshoito.

30-45 min hoito 1-2 viikon välein, 3-8 hoitokertaa, harvoin enemmän. Hoidon vaikutus näkyy jo ensimmäisten hoitokertojen jälkeen.

Hoito-ohjelma poistaa jalan, lonkan ulkosivun ja pakaran triggerkivut lähes aina. Lihaskudos palaa entiselleen ja liikelaajuus normalisoituu. Ohjelma ehkäisee myös lonkka- ja pakara-alueen lihastukkoisuudesta aiheutuvien muiden oireiden esiintymistä tai puhkeamista, kuten jalkojen puutumista, jalkoihin kohdistuvaa säteilykipua ja särkyä.

Keskushermosto-, kipu- ja tulehduskipulääkitys: Perustuu keskushermoston osittaiseen lamauttamiseen (terävin kipu ei tunnu), ei poista oireiden syytä. Soveltuu tilapäiseen lyhyeen käyttöön ja mahdollisen tulehduksen hoitamiseen, kun samanaikaisesti käynnistetään kivun lähteen poistava monipuolinen lihaskäsittely sekä yksityiskohtainen venyttely. Keskushermostolääkkeiden pitkäaikainen käyttö aiheuttaa riippuvuutta.

Sähköhoito: Lisää hetkellisesti verenkiertoa ja aineenvaihduntaa, mutta ei poista oireiden syytä, ts. ei palauta pinnallisia ja syviä lihaksia normaaliin tilaan. Jollakin potilailla myönteistä vaikutusta kivunviestintään.

Kylmähoito: Poistaa hetkellisesti kivuntunteen ja helpottaa tulehdusta, mutta ei poista oireiden syytä, ts. ei palauta pinnallisia ja syviä lihaksia normaaliin tilaan.