Home Juoksijan polvi

Juoksijan polvi

polvikivut KIVUNHOITOKORTTI

Juoksijan polvi

- kipu polven ulkosivulla, joka alkaa äkillisesti pitkään juostessa ja pakottaa lopettamaan juoksemisen

- alamäkijuoksu pahentaa tilaa

- polven ulkoreunalla aristusta

- reiden ulkosivun lihakset ja jännekalvo kiristyneet merkittävästi

Syy/syitä
Polvinivelen ulkosivulla oleva jänne tractus iliotibialis on ylikireä ja se hankautuu juostessa polvea koukistettaessa ja ojennettaessa reisiluun ulkoreunaan. Ongelma syntyy lihashuollon puutteesta, juoksupohjan kaltevuudesta, kengistä, jalan virheasennoista.

It-jänteeen ja lihaskireyksien poistaminen hieronnalla ja manuaalisesti hoitajan avustuksella pyyhkeellä it-jännettä ja reisilihaksia venyttelemällä. Juoksukenkien tarkastaminen.  Harjoitusalustan valitsemisessa oltava tarkka (ei saa olla kalteva, liian pehmeä). Reiden etu- ja takaosien, reiden lähentäjien ja reiden ulkosivun lihasten sekä pohkeiden lihashuolto on tehtävä säännöllisesti joka lenkin jälkeen (pilatesrulla toimii hyvin). Kipukohtaa sivellään jääpalalla useita kertoja päivässä. Lyhyt tulehduskipulääkitys lievittää kipua ja tulehdusta. Aristavalle alueelle voidaan sivellä myös tulehduskipuvoidetta tai -geeliä.
Huomaa että tämä ongelma ei suurimmalta osalta poistu pelkällä omatoimisella venyttelyllä. Jotenka älä tyydy pelkkiin venytysohjeisiin, varsinkin jos sinulla on yliliikkuvat nivelet (tyypillistä naisilla). Vaan se vaatii hierontaa, pilatesrullausta ja hoitajan avustuksella tehtäviä venytyksiä.

Urheiluhieronta on keskeinen hoitomuoto. Hoitoa tukevat lihaskalvohieronta, ja lihaksien manuaalinen hoitajan avustuksella tehtävä it-jänteen venyttäminen pyyhkeellä poikittais- suuntaan. Tässä ongelmassa venyttelyn alkuvaiheessa tarvitaan ensin syvälihashierontaa ja hoitajan avustusta lihasvenyttelyn kohdistamiseksi juuri oikeille alueille. Jos potilaalla on yliliikkuva sidekudoksisto, niin itse venyttelemällä polvi ei tule kuntoon. Vaan se vaatii pilates rullausta ja hoitajan avustuksella tehtäviä venytyksiä.

45 min hoito 1-2 viikon välein, 3-8 hoitokertaa, harvoin enemmän. Hoidon vaikutus näkyy jo ensimmäisen hoitokerran jälkeen.

Hoito-ohjelma poistaa juoksija polvi ongelman lähes kaikilta. Lihas- ja it-jänteen kireys saadaan kyllä pois ja se vaatii kyllä hoitajalta tehokasta manuaalista käsin tehtävää hoitoa. Ohjelma ehkäisee myös lihasten tukkoisuuden aiheuttamaa särkyä ja puutumista jaloissa.
Huom. aineenvaihdunnan parantumisen vuoksi lihastyö ja jaksaminen paranee merkittävästi.

Kipu- ja tulehduskipulääkitys: ei poista oireiden syytä. Soveltuu tilapäiseen lyhyeen käyttöön ja mahdollisen tulehduksen hoitamiseen, kun samanaikaisesti käynnistetään kivun lähteen poistava urheiluhieronta, oikein kohdennettu venyttely hoitajan avustuksella.

Sähköhoito:
Lisää hetkellisesti verenkiertoa ja aineenvaihduntaa, mutta ei poista oireiden syytä, ts. ei palauta pinnallisia ja syviä lihaksia normaaliin tilaan, eikä lisää jänteen pituutta normaaliksi. Joillakin potilailla myönteistä vaikutusta kivunviestintään.

Kylmähoito: Poistaa hetkellisesti kivuntunteen ja helpottaa tulehdusta, mutta ei poista oireiden syytä, ts. ei palauta pinnallisia ja syviä lihaksia normaaliin tilaan, eikä lisää jänteen pituutta normaaliksi.

Muiden polvikipujen kivunhoitokortit
Osgood-Schlatterin tauti, hyppääjän polvi, Severin tauti