Home Käsisärky

Käsisärky

käsisärky KIVUNHOITOKORTTI

käsisäryt,  olkavarren ja kyynärvarren ulko- ja etuosa, triggerkivut

- tylppä jomottava särky olkavarren  ja kyynärvarren ulko- ja etuosassa, peukalossa, etu ja keskisormessa.
- kipua ja puutumista olkavarressa, lavan sisäreunassa, kyynärvarren ulkosivulla, peukalossa, etu ja keskisormessa
- kipua saattaa tuntua myös rintalihaksen alueella.
- kipua saattaa tuntua koko käden alueella tai vain osissa em. mainittuja alueita.
- kipu tuntuu tylppänä jomottavana levossa, osalla myös puutumista ja kihelmöintiä.
- niskajäykkyyttä

- Häiritsee yöunia, vaatii erityisiä nukkuma-asentoja
- pään sivukierto 45 astetta ja siinä yhteydessä sivu/taakse taivutus tuntuu lihaskireytenä kaulan vastakkaisella puolella.

Kaulan sivulla olevien scalenus lihaksien (apuhengityslihaksia) kovettumat ja triggerit aiheuttavat oireissa mainituille alueille tylppää jomottavaa särkyä. Lihaskireyden vuoksi scalenus lihakset saattavat myös aiheuttaa kompressiota käteen tulevaan hermopunokseen (TOS-oireisto, josta erillinen kivunhoitokortti). Scalenus -lihaksissa olevat kuona-ainekertymät aiheuttavat levossa tulevan säryn ja tällä selittyy myös se että osalla liikkuminen on vaivatonta ja särky alkaa levossa kun aineenvaihdunta ja verenkierto vähenee.

Lihaskudokset palautetaan tarkalla yksityiskohtaisella hierontatekniikalla ja venytyksillä entiseen tilaan, jolloin niskan liikelaajuus paranee, leposäryt katoavat ja nukkuminenkin on kivutonta.

Triggerpistehieronta on keskeinen hoitomuoto. Hoitoa tukevat lihaksien venytyshoito.

30-45 min hoito 1-2 viikon välein, 3-8 hoitokertaa, harvoin enemmän. Hoidon vaikutus näkyy jo ensimmäisten hoitokertojen jälkeen.

Hoito-ohjelma poistaa käteen säteilevät triggerkivut lähes aina. Lihaskudos palaa entiselleen ja liikelaajuus normalisoituu.

Keskushermosto-, kipu- ja tulehduskipulääkitys: Perustuu keskushermoston osittaiseen lamauttamiseen (terävin kipu ei tunnu), ei poista oireiden syytä. Soveltuu tilapäiseen lyhyeen käyttöön ja mahdollisen tulehduksen hoitamiseen, kun samanaikaisesti käynnistetään kivun lähteen poistava monipuolinen lihaskäsittely sekä yksityiskohtainen venyttely. Keskushermostolääkkeiden pitkäaikainen käyttö aiheuttaa riippuvuutta.

Sähköhoito: Lisää hetkellisesti verenkiertoa ja aineenvaihduntaa, mutta ei poista oireiden syytä, ts. ei palauta pinnallisia ja syviä lihaksia normaaliin tilaan. Jollakin potilailla myönteistä vaikutusta kivunviestintään.

Kylmähoito: Poistaa hetkellisesti kivuntunteen ja helpottaa tulehdusta, mutta ei poista oireiden syytä, ts. ei palauta pinnallisia ja syviä lihaksia normaaliin tilaan.