Home Levottomat jalat

Levottomat jalat

levottomat jalat KIVUNHOITOKORTTI

- tylppä jomottava särky pohkeissa levossa
- pakottaa liikuttamaan jalkoja öisin säryn poistamiseksi

- käveleminen helpottaa hetkeksi kipua

- ei häiritse päivisin, kun on liikkeessä

- häiritsee yöunia

- kipua ei pysty itse lisäämään liikkeillä
- lihasväsymistä liikuntasuorituksessa, joka helpottuu hetken levolla

- Huom. jos kipujen taustalla on liiallisen alkoholinkäytön tai diabeteksen aiheuttama polyneuropatia, kolesterolilääkkeet, psyykelääkkeet, niin lihaskäsittelyistä ei ole yleensä apua vaivaan jos ja kun lääkitystä ei voida lopettaa. Kolesterolilääkkeet ovat varsin usein syynä jalkasärkyihin ja niistä kannattaa keskustella hoitavan lääkärin kanssa.

Pohjelihaksissa ja niiden alla olevissa pienemmissä lihaksissa  olevat kuona-ainekertymät aiheuttavat levossa tulevan säryn ja tällä selittyy myös se että osalla liikkuminen on vaivatonta ja särky alkaa levossa kun aineenvaihdunta ja verenkierto vähenee.
Magnesiumin ja suolojen puute aiheuttaa yöllisiä lihaskramppeja pohkeisiin.

Lihaskudokset palautetaan eri hierontatekniikoilla ja yksityiskohtaisilla venytyksillä entiseen tilaan, jolloin leposäryt katoavat.

Syvälihashieronta on keskeinen hoitomuoto. Hoitoa tukevat trigger- ja lihaskalvohieronta sekä ja lihaksien venytyshoito.

30-45 min hoito 1-2 viikon välein, 3-8 hoitokertaa, harvoin enemmän. Hoidon vaikutus näkyy jo ensimmäisten hoitokertojen jälkeen.

Hoito-ohjelma poistaa pohkeen kivut useimmissa tapauksissa, jos syynä ei ole kolesteroli- tai muut lääkkeet. Lihaskudos palaa entiselleen ja liikelaajuus normalisoituu. Ohjelma ehkäisee pohkeen lihastukkoisuudesta aiheutuvien muiden oireiden esiintymistä tai puhkeamista, kuten jalkojen puutumista, jalkaterään kohdistuvaa säteilykipua ja särkyä.
Hoidoista saadun palautteen perusteella suurimmalla osalla hoidettavista lihasvoima ja kestävyys paranee merkittävästi.

Keskushermosto-, kipu- ja tulehduskipulääkitys: Perustuu keskushermoston osittaiseen lamauttamiseen (terävin kipu ei tunnu), ei poista oireiden syytä. Soveltuu tilapäiseen lyhyeen käyttöön ja mahdollisen tulehduksen hoitamiseen, kun samanaikaisesti käynnistetään kivun lähteen poistava monipuolinen lihaskäsittely sekä yksityiskohtainen venyttely. Keskushermostolääkkeiden pitkäaikainen käyttö aiheuttaa riippuvuutta.

Sähköhoito: Lisää hetkellisesti verenkiertoa ja aineenvaihduntaa, mutta ei poista oireiden syytä, ts. ei palauta pinnallisia ja syviä lihaksia normaaliin tilaan. Joillakin potilailla myönteistä vaikutusta kivunviestintään.

Kylmähoito: Poistaa hetkellisesti kivuntunteen ja helpottaa tulehdusta, mutta ei poista oireiden syytä, ts. ei palauta pinnallisia ja syviä lihaksia normaaliin tilaan.