Home Lonkkakipu

Selän alueen kivut KIVUNHOITOKORTTI

Lonkkakipu (ja pakarakipu)

Oiree lihasperäisessä kivussa:
- tylppä jomottava särky pakarassa tai lonkan ja jalan ulkosivulla  varsinkin levossa öisin
- istumasta ylösnousu osalla vaatii aikaa.
- jalan ulkosivulla usealla aina nilkkaan asti tuntuvaa jomotusta, varsinkin levossa
- jalalla varaaminen kipeytyneen lonkan puolella osalla kivuliasta.
- lihasperäisessä pakara ja lonkkakivussa ei tule sähköiskumaisia tuntemuksia, kuten silloin kun on nikama ja nivelongelmia. Nikamaperäiset kivut eivät  jomota levossa pakaran alueelle vaan oireilevat nimenomaan liikkeessä ja tuntuvat sähköiskumaisilta kivuilta pois lukien välilevynongelmat jotka säteilevät pakaraan ja jalkaan.
- tylppä jomottava särky häiritsee yöunia ja hetken kävely helpottaa, kun saadaan verenkiertoa tukossa oleviin pakaralihaksiin.
- Jännittyneistä pakara- ja lonkankoukistaja lihaksista johtuen vatsamakuulla jalan suorana ylösnostaminen vaikeaa.
- Huomaa jos kipujen taustalla on lonkkanivelen kuluma, niin lonkan sisä- ja ulkokierto kivuliaita. Ja kivut tuntuvat aina nivustaipeen puolella sekä reiden etupuolella. Ei pakarassa tai lonkan ulkosivulla.

Pakaralihasten kovettumat (maitohapot ym. kuona-aineet) aiheuttavat levossa särkyä. Tämä johtuu siitä että kuona-aineet ovat happamempia kuin elimistön normaali ph ja alkavat särkeä silloin kun verenkierto vähenee ja hapen sekä ravinteiden saanti heikkenee eli levossa.

Kun särky alkaa ja potilas lähtee liikkeelle, niin kipu lakkaa. Johtuu siitä että lisääntynyt verenkierto tuo happea ja ravinteita taas lihaksille hetkellisesti.

Olen vuosien mittaan huomannut asiakkaiden kertomuksesta että mm. jumpissa tehtävät lonkan loitontaja liikkeiden (koiran pissatus) runsas tekeminen saa osalla lihakset tukkoon jos venyttelystä ja lihashuollosta ei ole huolehdittu. Loppuverryttely on aina tarpeen.

Lihaskudokset palautetaan monipuolisilla hierontatekniikoilla sekä venyttelyillä entiseen tilaan, jolloin pääosalla lonkkanivelen liike normalisoituu, leposäryt katoavat, jalalla varaaminen kivutonta ja lihasvoimat palaavat. Ongelma ei tule kuntoon pelkillä jumppaohjeilla ja venyttelyllä. Vaatii hoitajalta erityisosaamista ja fyysistä vaivannäköä, eli manuaalista käsillä tehtävää hoitoa.

Syvälihashieronta on keskeinen hoitomuoto. Hoitoa tukevat trigger- ja lihaskalvohieronta sekä yksilöllinen venyttely hoitajan opettamana ja avustamana.

30-45 min hoito 1-2 viikon välein, 3-8 hoitokertaa, harvoin enemmän. Hoidon vaikutus näkyy jo ensimmäisen hoitokerran jälkeen.

Hoito-ohjelma poistaa lonkan ulkosivun ja pakarakivut yli 90 prosentissa tapauksista. Lihaskudos palaa entiselleen ja liikelaajuus normalisoituu. Ohjelma ehkäisee myös lonkka- ja pakara-alueen lihastukkoisuudesta aiheutuvien muiden oireiden esiintymistä tai puhkeamista, kuten jalkojen puutumista, jalkoihin kohdistuvaa säteilykipua ja särkyä.

Keskushermosto-, kipu- ja tulehduskipulääkitys: Perustuu keskushermoston osittaiseen lamauttamiseen (terävin kipu ei tunnu), ei poista oireiden syytä. Soveltuu tilapäiseen lyhyeen käyttöön ja mahdollisen tulehduksen hoitamiseen, kun samanaikaisesti käynnistetään kivun lähteen poistava syvälihaskäsittely. Keskushermostolääkkeiden pitkäaikainen käyttö aiheuttaa riippuvuutta.

Sähköhoito: Lisää hetkellisesti verenkiertoa ja aineenvaihduntaa, mutta ei poista oireiden syytä, ts. ei palauta pinnallisia ja syviä lihaksia normaaliin tilaan. Jollakin potilailla myönteistä vaikutusta kivunviestintään.

Kylmähoito: Poistaa hetkellisesti kivuntunteen ja helpottaa tulehdusta, mutta ei poista oireiden syytä, ts. ei palauta pinnallisia ja syviä lihaksia normaaliin tilaan.