Home Osgood-Slatterin tauti

Osgood-Slatterin tauti

polvikivut KIVUNHOITOKORTTI

Osgood -Slatterin tauti

- kipu sääriluun yläosassa polvilumpion alla jänteen kiinnityskohdassa
- juokseminen  ja hyppiminen aiheuttaa kipua

- sääriluussa jänteen kiinnityskohta tuntuu usein käteen selvästi lämpimältä
- reiden lihakset ja jännekalvo kiristyneet merkittävästi
- kasvupyrähdys käynnissä
- hyppylajien harrastajilla yleinen

Kysymyksessä on rasituksen provosoima tilanne, jossa polvilumpiojänne kiinnityskohdastaan ärsyyntyy.
 Kasvupyrähdys yhdistettynä reiden etupuolen lihaskireyteen ja kovaan harjoitteluun aiheuttavat tulehduksen  jänteen kiinnityskohdassa. Osgood-Schlatterin taudin diagnoosin teko kuuluu aina lääkärille. Kuvantamistutkimukset ovat tarpeen jopa aivan selvissäkin tapauksissa.

Reiden etu- ja takaosien, reiden lähentäjien ja reiden ulkosivun lihasten sekä pohkeiden hieronta ja venyttely. Lihasvenyttely on tehtävä säännöllisesti joka harjoituskerran jälkeen. Kipukohtaa sivellään jääpalalla useita kertoja päivässä. Tulehduskipulääkitys lievittää kipua ja tulehdusta. Aristavalle alueelle voidaan sivellä myös tulehduskipuvoidetta tai -geeliä. Joissakin tapauksissa harjoitustauko on välttämätöntä. Paranee itsestään pitkällä levolla (3-6kk), joka innokkaalle urheilijalle joskus tuntuu mahdottomalta ajalta odottaa.

On tapauksia joissa jo yksi tehokas hieronta yhdistettynä monipuolisiin hoitajan avustuksella tehtäviin lihasvenytyksiin poistaa kiputilan.

Hoitokuvaus

Osgood Slatterin hoitaminen sisältää seuraavien lihasten käsittelyn...

Gluteus minimus, medius, maximus
piriformis
tensor faskialata
vastus lateralis
rectus femoris
vastus medialis
vastus intermedius (erityisen tärkeä käsitellä monipuolisesti hieroen ja venytellen)
sartorius
tibialis anterior
extensor digitorum longus
pectineus
adductorit max. med. min.
Gracilis.

30-45 min hoito 1-2 viikon välein, hoitokertoja 5-15. Hoidon vaikutus näkyy yleensä jo ensimmäisen hoitokerran jälkeen.

Hoito-ohjelma poistaa tulehdustilan osassa tapauksista. Lihaskudos ja jänteen kiinnityskohta palaa entiselleen ja liikelaajuus normalisoituu. Ohjelma ehkäisee myös lihasten tukkoisuuden aiheuttamaa särkyä ja puutumista jaloissa sekä aineenvaihdunnan parantumisen vuoksi lihastyö paranee merkittävästi. Osassa tapauksissa harjoitustauko on välttämätöntä.

Hoidon hinta

Erikoiskoulutetun kivunhoitajan kertaveloitus syvälihashieronta, lihaskalvohieronta ja triggerpistekäsittelyssä on 68,00 eur

Kipu- ja tulehduskipulääkitys:
Soveltuu tulehduksen hoitamiseen, kun samanaikaisesti käynnistetään kivun lähteen poistava syvälihaskäsittely, kylmähoito ja venyttely eri tekniikoin.

Sähköhoito:
Lisää hetkellisesti verenkiertoa ja aineenvaihduntaa, mutta ei poista oireiden syytä, ts. ei palauta pinnallisia ja syviä lihaksia normaaliin tilaan, eikä lisää jänteen pituutta normaaliksi. Joillakin potilailla myönteistä vaikutusta kivunviestintään.

Kylmähoito:
Poistaa hetkellisesti kivuntunteen ja helpottaa tulehdusta.

Muiden polvikipujen kivunhoitokortit

juoksijan polvi, hyppääjän polvi