Home Päänsärky

Päänsärky

päänsärky KIVUNHOITOKORTTI

Päänsärky, lihasperäinen triggerkipu

Tylppä jomottava särky pään alueella, jonka potilas pystyy tarkasti rajaamaan. Esim. särky: ohimolla, silmän yläpuolella, silmän takana, takaraivolla, nenän varrella, päälaella, alaleuassa (kts triggerkartasta trigger-pistekäsittelyä esittävästä kohdasta). Kartassa näkyy pään alueella erivärisiä laikkuja ja ne kuvaavat eri lihasten heijastekipualueita.

Kokonaisvaltainen päänsärky jota potilas ei pysty rajamaan, vaan se tuntuu koko pään alueella, ei yleensä johdu lihaksista/pehmytkudoksista. Tämän tyyppinen päänsärky on tutkittava lääkärin toimesta tarkemmin. Myöskään äkkinäiset vihlovat kivut päässä eivät yleensä liity lihastriggereihin...

Niskan – ja päänalueella olevissa lihaksissa triggerpisteitä/kovettumia, jotka heijastavat kivun jollekin tietylle alueelle. Tämän tietyn kipualueen perusteella triggereihin perehtynyt hoitaja pystyy määrittelemään mistä lihaksesta heijastekipu tulee ja myös hoitamaan sen pois.

Ryhtivirheet ja huonot työasennot aiheuttavat niska-hartiaseudun lihasjännityksiä/triggereitä, jotka säteilevät pään alueelle.
Purentaviat ovat varsin yleisiä päänalueen  triggerkipujen aiheuttajia. Purentaviat on hoidettava asiantuntevalla lääkärillä. Muutoin purennasta johtuvat triggervaivat  jatkuvat hoidoista huolimatta.

Trigger- ja lihaskalvohieronta  ja lihaksien venytyshoito.
Ainoa tapa, jolla yllä mainitut lihakset voidaan palauttaa entiseen tilaansa.
Ryhtivirheiden ja työasentojen korjaaminen on myös tarpeen.
Triggereitä ja lihaskovettumia ei saada lääkkeillä pois. Särkylääkkeet voivat auttaa hetkeksi, mutta eivät poista syytä.

Hoitokuvaus
Tarkka yksityiskohtainen erikoishieronta ongelma lihaksiin. Kylmähoito tarvittaessa.

30-45 min hoito 1-2 viikon välein, 3-8 hoitokertaa, harvoin enemmän. Hoidon vaikutus näkyy yleensä jo ensimmäisten hoitokertojen jälkeen.

Hoito-ohjelma poistaa lihasperäisen päänsäryn suurimmalta osalta hoidettavista. Hoitotulokset tämän tyyppisissä säryissä hyviä.

Kipu- ja tulehduskipulääkitys: Ei poista oireiden syytä. Soveltuu tilapäiseen lyhyeen käyttöön ja mahdollisen tulehduksen hoitamiseen, kun samanaikaisesti käynnistetään kivun lähteen poistava trigger -pistekäsittely.

Sähköhoito: Lisää hetkellisesti verenkiertoa ja aineenvaihduntaa, mutta ei poista oireiden syytä, ts. ei palauta pinnallisia ja syviä lihaksia normaaliin tilaan.  Jollakin potilailla myönteistä vaikutusta kivunviestintään.

Kylmähoito: Poistaa hetkellisesti kivuntunteen ja helpottaa tulehdusta, mutta ei poista oireiden syytä, ts. ei palauta pinnallisia ja syviä lihaksia normaaliin tilaan, eikä lisää lihaspituutta normaaliksi. Huomioitava, että kylmähoitoa ei saa suorittaa kallonalueelle, vain niskaan.