Home Rannekanavan ahtauma

Rannekanavan ahtauma

KÄSIKIVUT KIVUNHOITOKORTTI

Rannekanavan ahtauma (canalis carpi)

- sähköiskumaisia kipuja ranteessa ja sormissa
- tavarat putoilevat vahingossa kädestä (käden hienomotoriikka häiriintynyt)
- osalla särkyä kädessä olkapäähän asti
- käsien puutumista öisin (puutuminen häviää kun herää ja ranne ojennetaan)
- ranteen sisäpinnan koputtaminen antaa joskus sähköiskumaisia tuntemuksia
- I-III sormien puutumista ja pistelyä

-rannekanavassa kulkeva hermo nervus medianus joutuu eri syistä puristustilaan.
- puristustilaan on useita syitä mm. ammatit, jotka erityisesti rasittavat käsiä.  (sähköasentajat, hierojat kampaajat, rakennusmiehet…) Jännetuppien paksuuntuminen toistuvan rasituksen seurauksena ahtauttaa hermon liikkumatilaa.
- raskauden loppujakso (kudosturvotus, joka paranee itsestään synnytyksen jälkeen)
- trauman jälkitila
- ranteen pikkuluiden huono liikkuvuus
- ranteen sidekudosten jäykkyys
- reuma, diabetes, kilpirauhassairaudet

Tarkka yksityiskohtainen  erikoishieronta kyynärvarren ja kämmenalueen lihaksiin ja sidekudoksiin. Hieronnan jälkeinen mobilisaatiohoito ja lihas- ja sidekudosvenyttely ja sen opettaminen. Osassa tapauksia leikkaushoito on välttämätön.

Syvälihashieronta, mobilisaatio ja sidekudosvenyttelyhoito on keskeinen hoitomuoto. Hoitoa tukevat trigger- ja lihaskalvohieronta.

30-45 min hoito 1 viikon välein, 3-8 hoitokertaa, harvoin enemmän. Hoidon vaikutus näkyy ranteen liikelaajuuden paranemisena jo ensimmäisen hoitokerran jälkeen.

Hoito-ohjelma palauttaa ranteen liikelaajuuden ja lihasvoiman useimmissa tapauksissa. Osassa tapauksista leikkaushoito on välttämätön.

Kipu- ja tulehduskipulääkitys: ei poista oireiden syytä. Soveltuu tilapäiseen lyhyeen käyttöön ja mahdollisen tulehduksen hoitamiseen, kun samanaikaisesti käynnistetään kivun lähteen poistava hoito-ohjelma.

Sähköhoito: Lisää hetkellisesti verenkiertoa ja aineenvaihduntaa, mutta ei poista oireiden syytä, ts. ei palauta pinnallisia ja syviä lihaksia normaaliin tilaan, eikä lisää lihaspituutta normaaliksi.  Jollakin potilailla myönteistä vaikutusta kivunviestintään.

Kylmähoito: Poistaa hetkellisesti kivuntunteen ja helpottaa tulehdusta, mutta ei poista oireiden syytä, ts. ei palauta pinnallisia ja syviä lihaksia normaaliin tilaan, eikä lisää lihaspituutta normaaliksi.

Muiden niska- ja hartiaseudun kipujen hoitokortit
Niskakipu, Tos-oireyhtymä, Jännistyniska, Hartiakipu, Olkapäänkipu, Ahdas olkapää, Jäätynyt olkapää