Home Severin tauti

Severin tauti

Selän alueen kivut KIVUNHOITOKORTTI

Severin tauti
Severin tauti on akillesjänteen kiinnitysalueen kiputila kantaluussa. Esiintyy tyypillisesti paljon liikuntaa harrastavilla 8-12-vuotiailla nuorilla, varsinkin pojilla.

Syy:
Pituuskasvu yhdistettynä harjoitteluun aiheuttaa kantapään luutumisalueelle akillesjänteen kiinnityskohtaan ja ympärille kipua. Kasvualueet eivät ole nuorilla vielä täysin luutuneet ja niihin kohdistuva pistekuorma ponnistaessa aiheuttavat osalla jänteen kiinnityskohdan tulehtumisen.
Lihashuollon puute, pelkkä venyttely ei riitä. Nykyiset pelialustat, eivät luista jalan alla, vaan aiheuttavat lisääntynyttä pistekuormaa pysähdyttäessä ja muutettaessa suuntaa pelikentällä.

Huomaa:
Ennen nuoret alle 13-vuotiaat pelasivat jalkapalloa päänsääntöisesti hiekkakentillä. Hiekalla jalka luisti pysähdyttäessä ja suuntaa muutettaessa. Pistekuorma oli huomattavasti vähäisempää kuin nykyisillä keinonurmikentillä, joissa jalka ei luista ja pistekuorma polviin ja kantapäihin on suurempi. Tämä yhdistettynä lisääntyneeseen harjoitteluun aiheuttaa ongelmia polven alapuolelle ja kantapäähän jänteiden kiinnityskohtiin. Näiden uusien kenttien vuoksi Osgood Schlatterin tauti ja Severin tauti -hoidettavat ovat lisääntyneet merkittävästi omalla vastaanotollani.

Lihasjännityksen poistaminen manuaalisesti poikittaishieronnalla. Pohjelihasten poikittainen venyttäminen  pyyhkeellä hoitajan tekemänä. Tämä siksi, koska pohjelihaksia ei pidä venytellä normaalein pohjevenytys ohjeiden mukaisesti. Perinteiset omatoimiset pohjevenytykset aiheuttavat pistekuormaa juuri tulehtuneeseen akillesjänteen kiinnityskohtaan ja ärsyttävät vain sitä lisää.
- Kantapään alla voi kokeilla korotusta silikonityynyllä, jotta paine jänteen kiinnityskohtaan vähenee.
- Tarvittaessa tulehdus kipulääkitys ja kylmähoito.
- Virheasentojen tarkistus  ja korjaus.
- Kinesioteippauksella voidaan vähentää pistekuormaa kiinnityskohdassa.
- Harjoittelu kivun sietämissä rajoissa. Viivajuoksut, rappujuoksut ja hyppyharjoitukset kielletty, kunnes jalka täysin on kivuton.
- Joissain tapauksissa harjoittelu tauko on välttämätön.

Urheiluhieronta, poikittaisvenyttely hoitajan tekemänä, kinesioteippaus ja ohjaus.

45min hoito 1-2 viikon välein. 3-5 hoitokertaa, harvoin enemmän. Hoidon vaikutus näkyy useimmilla jo ensimmäisen hoitokerran jälkeen.

Hoitotulokset polvi- ja kantapään kivunhoidoissa ovat olleet hyviä.  Vain hyvin harvojen kohdalla on jouduttu menemään täydelliseen liikunta kieltoon. On tapauksia joissa jo yksi hoitokerta on poistanut kivun kokonaan.