Home Silmänpohjan särky

Silmänpohjan särky

KIVUNHOITOKORTTI

Silmänpohjan särky, kipu otsalla silmän yläpuolella

- Tuntuu särkyä silmän takana
- Särkyä silmän yläpuolella, otsalle

Korvan takaa processus mastoideus -lisäkkeestä lähtevä päännyökkääjälihas on jännittynyt ja siinä on kuona-aineita sekä siihen on muodostunut triggerpisteitä. Splenius cervicis ja occipifrontalis -lihakset niskassa ja takaraivolla aiheuttavat samoja oireita.

Lihaskudoksissa olevat triggerit käsitellään, jolloin kipu lakkaa. Tämä edellyttää tarkkaa yksityiskohtaista käsittelyä lihaksiin, jotka säteilevät ongelma alueelle. Muutoin ongelma palaa.

Triggerpiste-käsittely on keskeinen hoitomuoto. Hoitoa tukevat lihaskalvohieronta sekä lihaksien venytyshoito. Hoito-ohjelma poistaa silmänpohjan säryn yli 90 prosentissa tapauksista. Lihaskudos ja jänne palaa entiselleen ja liikelaajuus normalisoituu.

30-45 min hoito 1-2 viikon välein, 3-8 hoitokertaa, harvoin enemmän. Hoidon vaikutus näkyy jo ensimmäisen hoitokerran jälkeen.

Kipu- ja tulehduskipulääkitys: Ei poista oireiden syytä. Soveltuu tilapäiseen lyhyeen käyttöön ja mahdollisen tulehduksen hoitamiseen, kun samanaikaisesti käynnistetään kivun lähteen poistava triggerpiste-käsittely.

Sähköhoito: Lisää hetkellisesti verenkiertoa ja aineenvaihduntaa, mutta ei poista oireiden syytä, ts. ei palauta pinnallisia ja syviä lihaksia normaaliin tilaan, eikä lisää lihaksen pituutta normaaliksi. Jollakin potilailla myönteistä vaikutusta kivunviestintään.

Kylmähoito: Poistaa hetkellisesti kivuntunteen ja helpottaa tulehdusta, mutta ei poista oireiden syytä, ts. ei palauta pinnallisia ja syviä lihaksia normaaliin tilaan, eikä lisää lihaksen pituutta normaaliksi.

Muiden niska- ja hartiaseudun kipujen hoitokortit
Niskakipu. Tos-oireyhtymä. Jännistyniska. Hartiakipu, Olkapäänkipu. Ahdas olkapää. Jäätynyt olkapää.